Hvordan bruges 911facts.dk?
Hvordan får du mest ud af denne site?
Ny bog på dansk
HVORFOR bliver folk konspirationsteoretikere?
HVORFOR er konspirations-
teoretikere så frustrerende at tale med?
HVORFOR er konspirations-
teoretikeres adfærd så ekstrem?
Disse spørgsmål bliver besvaret i denne bog, der samtidig klarlægger, hvorfor de gængse tiltag overfor konspirations-
teoretikere ikke virker.
Læs mere
Sandhedsbevægelsen
Publikationer
Booking
Er du interesseret i at booke os til foredrag eller workshop, så kan du gøre det her.
Privatlivspolitik
Læs om vores privatlivspolitik.
Flight 77 fløj en mistænkelig rute
Påstand
Flight 77 lavede en kompliceret 330 graders vending før den ramte Pentagon.0Baggrund
Påstanden bruges til at argumentere for, at Flight 77 ikke blev fløjet af en af kaprerne, Hani Hanjour, fordi manøvren skulle være for vanskelig til, at utrænede piloter kan udføre den. Dermed bruges påstanden som argument for, at flyet var fjernstyret, hvilket igen skulle pege på, at der ikke var nogen al Qaeda-folk involveret i terrorangrebet den 11. september 2001, men at begivenheden var et såkaldt inside job. Påstanden leder videre til endnu en påstand, nemlig at det slet ikke var Flight 77, der ramte Pentagon men en såkaldt Global Hawk-drone, som er et førerløst, fjernstyret militærfly.Fakta
The National Transportation Safety Board (NTSB), der svarer en del til Havarikommissionen i Danmark, fremlagde i 2006 radardata om Flight 77s flyverute1, hvoraf det ses, at Flight 77 foretager en 330 graders drejning i området, inden det rammer ind i Pentagon-bygningen.Logik
Påstanden er selvmodsigende i forhold til en anden af Sandhedsbevægelsens ofte fremsatte påstande, nemlig at der ikke var noget passagerfly, der ramte Pentagon. Hvis man taler om, at manøvreringen af Flight 77 skulle være et bevis på fjernstyring og dermed et inside job, så har man samtidig anerkendt, at Flight 77 faktisk var ved Pentagon. Der kan ikke både være et passagerfly og ikke være et passagerfly på samme tid. En anden selvmodsigelse ligger i, at hvis der vitterligt var tale om et inside job, så er det absurd, at den bagvedliggende almægtige konspiration har lagt alle de ”mistænkelige” data om flyvningen offentligt frem og dermed afslører sig selv. Det havde været meget nemt at forfalske data, så de f.eks. ikke indeholdt en “mistænkelig” drejning på 330 grader. Man kunne i øvrigt argumentere for at selve manøvren bærer præg af, at det netop ikke var en topprofessionel pilot, der sad bag roret, for så havde både højde og hastighed passet til målet allerede ved ankomsten uden at der skulle foretages en 330 graders vending først. Dette peger mere i retning af kaprere med middelmådige pilotkvalifikationer, og som improviserer lidt undervejs, end i retning af en nøje udregnet strategi med avanceret og ukendt fjernstyringsteknologi. Man kan spørge sig selv, hvorfor nogen kommer frem til at det kan lade sig gøre at flyve ruten, mens andre kommer frem til at det ikke kan lade sig gøre. Det giver anledning til to ræsonnementer:- Dels er det i og for sig ligegyldigt om nogen tester det og mislykkes. Det afgørende er at vise at det kan lade sig gøre – altså en såkaldt positiv bevisførelse, proof of concept.
- I realiteten burde det være nok at sandsynliggøre, at man kan ramme Pentagon bare nogenlunde på en rute, der lignede Hanjours, for det vil altid være tæt på umuligt at kopiere en anden pilots rute helt nøjagtigt. Det svarer til at køre en tur i høj fart i bil fuldstændig i dæksporene på en forankørende bil.
Konklusion
- Udokumenteret
- Uden vidner
- Uden tekniske beviser
- Selvmodsigende
Kilder
- 11. september – stadig ingen svar?, Tommy Hansen, s. 20 Did Flight 77 really crash into the Pentagon?, Killtown
- Flight Path Study – American Airlines Flight 77, National Transportation Safety Board
- https://www.youtube.com/watch?v=fOblpjokS5M https://www.youtube.com/watch?v=YVDdjLQkUV8
- https://www.youtube.com/watch?v=GNMakBEECqA
- Oh, no! Not another expert!, Giulio Bernacchia
- For Agent in Phoenix, the Cause of Many Frustrations Extended to His Own Office, New York Times, 19. juni, 2002 9/11 Commission Report
- RQ-4A/B Global Hawk, Airforce Technology
- Flight AA77 on 9/11: New FDR Analysis Supports the Official Flight Path Leading to Impact with the Pentagon, Frank Legge, Warren Stuff, januar 2011
Q & A