Hvordan bruges 911facts.dk?
Hvordan får du mest ud af denne site?
Ny bog på dansk
HVORFOR bliver folk konspirationsteoretikere?
HVORFOR er konspirations-
teoretikere så frustrerende at tale med?
HVORFOR er konspirations-
teoretikeres adfærd så ekstrem?
Disse spørgsmål bliver besvaret i denne bog, der samtidig klarlægger, hvorfor de gængse tiltag overfor konspirations-
teoretikere ikke virker.
Læs mere
Sandhedsbevægelsen
Publikationer
Booking
Er du interesseret i at booke os til foredrag eller workshop, så kan du gøre det her.
Privatlivspolitik
Læs om vores privatlivspolitik.
Flight 175 kapres
Nedenfor undersøges forskellige konspirationsteoretiske påstande, der knytter sig til kapringen af Flight 175.
Færre passagerer på flyene end normalt
Change to English Hvordan bruges 911facts.dk? Hvordan får du mest ud af denne site? Ny bog på dansk HVORFOR bliver folk konspirationsteoretikere?HVORFOR er konspirations-teoretikere så frustrerende at tale med?HVORFOR er konspirations-teoretikeres adfærd så ekstrem?...
De kaprede fly kunne være opsnappet af militærfly
I 1999 blev et fly opsnappet mellem 16 og 21 minutter efter, man havde mistet radiokontakten med det. Derfor må der være noget mystisk i, at ingen af de fire kaprede fly nåede at blive stoppet af det amerikanske militær.
Dick Cheney kontrollerede NORAD
Påstanden er, at vicepræsident Dick Cheney havde magt og brugte den til at forhindre, at NORAD, North American Aerospace Defense Command, greb ind og stoppede de kaprede fly.
United Airways-pilot Buck Rogers lyver om cockpit-døre
Påstanden bruges til at underbygge påstanden om, at terrorangrebet den 11. september 2001 var et såkaldt inside job, hvor ledende medarbejdere i blandt andet de amerikanske luftfartsmyndigheder og det amerikanske luftvåben skulle være nogle af konspiratorerne eller i hvert fald dække over disse.
Lederen af Air Traffic Control lyver om beredskabets kommunikation
Påstanden bruges til at underbygge påstanden om, at terrorangrebet den 11. september 2001 var et såkaldt inside job, hvor ledende medarbejdere i bl.a. de amerikanske luftfartsmyndigheder skulle være nogle af konspiratorerne, eller i hvert fald dække over de virkelige gerningsmænd.
Procedurerne for kapring blev langsommeliggjort
Den 1. juni, 2001, udstedtes et nyt direktiv for håndtering af flykapringer. Direktivet skulle gøre procedurerne for kaprede fly langsommere, hvilket skulle sikre, at de fire kaprede fly nåede deres mål.
Passagerlister er ikke bevis på, at personerne har været ombord
Hvis der ikke er beviser for, at Mohammed Atta, Marwan al-Shehhi og Hani Hanjour, som den kriminaltekniske efterforskning udpegede som tre af selvmordspiloterne, overhovedet er gået ombord i de tre fly, henholdsvis Flight 11, Flight 175 og Flight 77. Eftersom de tre terrorister fra al Qaeda optrådte på passagerlisterne for de pågældende fly, må det ifølge påstanden betyde, at passagerlister ikke er bevis på, at personerne har været ombord.
Flykaprerne blev identificeret for hurtigt
Hvis det er umuligt at identificere de pågældende indenfor 72 timer, må det derfor betyde, at myndighederne rent faktisk havde forhåndsviden om aktionen, og de 19 personer.
Passagererne kunne ikke telefonere
Påstanden stammer hovedsageligt fra en canadisk forfatter, A. K. Dewdney, der hævder, at mobiltelefoner i 2001 ikke virkede over en vis højde, og at der var så mange tekniske problemer med at bruge dem i lavere højder, at det må anses for umuligt, at passagererne på de kaprede fly kunne foretage opkald til deres pårørende og andre.
Flyene var fjernstyrede
Påstanden skal underbygge den overordnede konspirationsteori om, at terrorangrebet den 11. september 2001 ikke var planlagt og udført af Osama bin Laden, al-Qaeda og 19 flykaprere, men i virkeligheden var en hemmelig regeringskonspiration.
Flykaprerne var ikke uddannede til at flyve
Hvis flykaprerne ikke havde ekspertise nok til at flyve flyene, kunne de heller ikke have været i stand til at ramme deres mål. Derfor må der eksistere en hemmelig regeringskonspiration, der i virkeligheden stod bag terrorangrebet.
Luftforsvaret blev alarmeret 20 minutter tidligere
Baggrunden for påstanden er, at der tilsyneladende er to kilder, der peger på klokkeslættet 8.43, for eksempel tv-stationen CNN og NORAD selv, mens 9-11 Kommissionsrapporten peger på kl. 9:03.
Der var udstedt ordre til ikke at skyde flyene ned
Der var udstedt en “stand down”-ordre, hvilket betød, at luftvåbnet ikke måtte gribe ind og skyde de kaprede fly ned.
Flykaprerne er stadig i live
Historien stammer oprindeligt fra en BBC-artikel den 23. september 2001, og den bruges indirekte til at hævde, at der ikke var nogen flykaprere på de fire fly, men at flyene blev fjernstyret.